De kracht van het proeflokaal

De kracht van het proeflokaal.

Toen Erik en ik begonnen met de Cognactheek wilden we ons onderscheiden van andere slijters. We hebben gekozen voor een specialisatie in vooral cognac en daarnaast whisky, een open en stijlvolle inrichting én een eigen proeflokaal. Maar wat is de meerwaarde van het proeflokaal voor onze winkel?

De inrichting van het proeflokaal sluit naadloos aan op de winkel. We hebben gekozen voor dezelfde kasten, vloerbedekking en kleur van de muren. Als u het proeflokaal binnenkomt, vindt u links whisky, armagnac en rum. Rechts staan jenever, gin, wodka, likeuren, calvados en grappa. De kasten langs de verre muur herbergen onze trots, ongeveer 200 flessen cognac. In totaal staan hier 600 flesjes, groot en klein, waarvan bijna alles te proeven is.

Momenteel hebben we een assortiment van ruim 1.100 verschillende dranken, inclusief 300 cognacs en 230 whisky’s. We hebben alles ooit geproefd en kennen de stijl van de verschillende producenten, maar het is onmogelijk alle smaaknotities te onthouden. Als we weten wat een klant zoekt, brengen we de keuze terug tot een overzichtelijk aantal kanshebbers. Daarna schenken we de klant een eerste glaasje in, waarna hij of zij aangeeft wat wel of niet bevalt aan het geproefde bodempje. Indien nodig bieden we een alternatief aan. Zeker als het gaat om onbekende producenten helpt het als je iets kunt laten proeven. Doorgaans weten we in maximaal drie glaasjes – met de nodige verhalen en anekdotes – te komen tot een mooi passende fles. Keuzestress? Bij ons niet!

De Cognactheek organiseert regelmatig proeverijen. Daarvoor hoeven we geen aparte ruimte te huren. Er kunnen maximaal 26 personen deelnemen aan een proeverij. Liever niet meer mensen, want we willen een bepaalde intimiteit behouden. Doordat het proeflokaal grenst aan de winkelruimte, kunnen de deelnemers die avond ook meteen hun favoriete fles(sen) uit de line-up van de avond mee naar huis nemen en/of iets anders. Als we later afsluiten dan gepland, merken we dat meteen in de verkoop van onze bonbons.

Natuurlijk heeft een eigen proeflokaal ook nadelen. Een daarvan is dat die ruimte niet gebruikt kan worden voor directe verkoop. De opbrengst per vierkante meter zal bij ons lager liggen dan bij een gemiddelde slijter. Maar gelukkig hebben we meer dan voldoende ruimte in ons pand aan de Koninginnelaan.

Een ander nadeel is dat het proeflokaal de nodige investeringen vraagt, bijvoorbeeld voor de vereiste omgevingsvergunning en aan het voldoen aan de technische eisen voor die vergunning (mechanische afzuiging voor twee gescheiden toiletten, afsluitbare ruimte van minimaal 35 m2). Gelukkig zijn dit eenmalige kosten. Maar dan mág je ook schenken. Veel slijters schenken zonder vergunning en helaas gedogen veel gemeenten dit.

Al met al vraagt het realiseren van een proeflokaal een investering, maar voor ons wegen de baten zeker tegen de kosten op. Het proeflokaal is onlosmakelijk verbonden aan de Cognactheek. Nieuwsgierig geworden? Loop eens binnen en kom wat proeven. Santé!