Winkelen met een beleving

Op maandag 9 januari kwam de NOS met een artikel waarin werd ingegaan op een aantal trends in het winkelgedrag van consumenten. De kop van het artikel luidde: “We zijn minder fysiek gaan winkelen, maar wel gerichter”. Professor Kitty Koelemeijer (hoogleraar Marketing, Nyenrode Business Universiteit) constateert dat het aantal het winkelbezoekers nu lager ligt dan voor corona en ze verwacht dat dit wel zo zal blijven. Haar verklaring hiervoor is dat mensen tijdens de pandemie de voordelen van het online shoppen hebben leren kennen en dat ze het online en fysiek shoppen blijven combineren.
 

Volgens Paul te Grotenhuis van INretail kopen ook meer mensen iets als ze een winkel bezoeken. “Kijken, niet kopen” gebeurt minder. Verder ziet hij dat vooral speciaalzaken erg goed presteren. Hij noemt de mogelijkheid tot ‘schatzoeken’ en het krijgen van ondersteuning bij de aankoop als twee belangrijke voordelen van het winkelen bij (fysieke) speciaalzaken.

Retaildeskundige Cor Molenaar bevestigt de voordelen van service en zekerheid die een fysieke winkel veel beter kan leveren dan een webwinkel. De verkoper kan gericht adviseren en mocht er wat aan het product of de dienst mankeren, dan weet de klant waar hij naartoe kan voor een oplossing. Tevens ziet Molenaar een verandering in de functie van het winkelen. Vroeger ging naar je een winkel omdat je wat nodig had. Nu moet shoppen ook leuk zijn. Hij stelt dat een klant zich gelukkig wil voelen bij winkelbezoek.

Bij de Cognactheek doen ze hun best om de bezoekers net wat meer te bieden dan een andere slijter of andere soort winkel. Harold van der Werff en Erik de Leest adviseren hun gasten graag bij de aankoop van een lekkere drank. Daarnaast geven ze aanvullende informatie en vertellen ze korte verhalen en anekdotes. Ook nemen ze mensen met plezier mee naar hun proeflokaal. Harold vertelt dat veel mensen dit niet gewend zijn en dat ze hun ogen uitkijken in de zaak en het proeflokaal. “Doordat er zo veel te proeven valt en wij de dranken ook goed kennen, is een miskoop eigenlijk onmogelijk!”. 

Erik vertelt dat de webwinkel ook steeds belangrijker wordt. Tenslotte verkoopt de Cognactheek veel cognacs die nergens anders in Nederland te koop zijn en dan gaat het online shoppen gemakkelijker dan in de auto stappen en naar Apeldoorn afreizen. “Maar verschillende reguliere web-klanten hebben dit ritje inmiddels een keertje gemaakt, gewoon om kennis te maken, uitgebreid langs de schappen te struinen en te ervaren hoe wij deze toko runnen”.

Gelet op de ontwikkelingen die het artikel van de NOS schetst, zou 2023 weer een goed jaar moet kunnen worden voor de Cognactheek. Deze speciaalzaak met twee bevlogen liefhebbers zorgt voor een echte belevenis. Dit is ‘fun shopping’ op zijn best!